Intro 2

6 min – Nettverksbygging og Forbrukertilsynets veiledning om lovlig bruk av nettverksinntekt.

Et beskyttende og betryggende nettverk med lovlig nettverksinntekt

Jo større nettverket bygges, dess tryggere blir det for hver medeier. Ganske naturlig, fordi jo flere vi er dess større ressurser tilføres og fordeles gjennom nettverket. Det spesielle er at vi fordeler i begge retninger. Vi ikke bare viderefører inntekter gjennom nettverket, vi også tilbakefører inntekter gjennom nettverket. På side 3 viser vi hvordan det skjer. 

Oppbygging og fordeling av inntektene følger myndighetens krav for lovlig nettverksmarkedsføring. Dessuten er det en vesentlig fordel at vi slipper å bygge nettverket selv, selskapet organiserer oss fortløpende, slik at nettverket vokser for hver ny medeier. Dette er den tekniske, organisatoriske og lovregulerte beskrivelsen. For å være både beskyttende og betryggende, må funksjonaliteten rotfestes i to byggende prinsipper, rettferdighet og barmhjertighet. Det rettferdige og barmhjertige med nettverket tar vi også for oss på side 3. 

Når vi fordeler inntektene gjennom eier/kunde nettverket, så møter vi motstand. Vi beskyldes for pyramidespill. For når vi avstår bonusen på egen handel til de som kom før oss i nettverket, mot selv å få bonusen fra de som kommer etter oss, så utvikles byggverket naturlig i et pyramideformat. Disse beskyldningene tar vi meget alvorlig. Vi har henvendt oss til Forbrukertilsynet med en forklaring om vår forretningsmodell, og har mottatt en utfyllende veiledning om hva som skiller mellom lovlig og ulovlig bruk av nettverksinntekt. Dette sier tilsynet om sin veiledningspraksis: Lurer du på noe om regelverket vi fører tilsyn med? Da kan du be om veiledning. Vi kan ikke forhåndsgodkjenne markedsføringstiltak, avtalevilkår eller andre tiltak, men vi kan gi informasjon om vår praksis og tolkning av reglene.” Et utsnitt av veiledningen viser vi her:

Vi følger regelverket for lovlig bruk av nettverksinntekt, ved at all utbyttebonus kommer fra omsetningen av varer og tjenester. l sin veiledning forklarer Forbrukertilsynet, at dette er helt avgjørende for å kunne bestemme hvorvidt en nettverkspraksis er lovlig eller ikke. Fordelene er så store når vi fordeler inntekten gjennom nettverket, at vi bruker denne metoden tross sitt dårlige rykte. Med sirkeløkonomien inkludert blir vår nettverkspraksis kraftig forbedret og fjerner grunnlaget for det dårlige ryktet.

Uten å fordele bonusen til våre kolleger gjennom et nettverk i begge retninger, kan vi aldri nå våre mål. Bruk av nettverk er helt greit så lenge vi følger lovens krav. Vi sørger også for at skatten blir betalt. Det foregår heller ingen medlemsverving, vi er reelle aksjeeiere, medeiere av selskapet.

Fullstendig oversikt over nettverket på selskapets felleskonto

Plansjen over viser hvordan utbyttebonus fordeles gjennom Selskapets eget nettverk. Den blå kvadranten i midten representerer deg som eier. Som eier mottar du bonus fra et gruppenettverk med fire nivåer. G1 gruppen nærmest deg har maks 3 kundekolleger. Det begrenser antallet i G2 til 9 kolleger, G3 til 27 og G4 med 81. Til sammen blir det 120 kunder i ditt gruppenettverk. Av alle disse mottar du 20% av fortjenesten når de handler. De mørkeblå kvadratene representerer de som kom før deg i nettverket. M står for mentor og de mottar hver seg 20% av fortjenesten på din handel. Nettverket bygges opp fortløpende av selskapet etter hvert som vi blir flere eiere.

Vi handler for 300 kr i SpareVare pluss frakt hver måned, men det er ingen kjøpetvang. Vi mister ikke vår posisjon i selskapets eget nettverk hvis vi ikke handler selv. Skulle det komme bonus inn på din konto, vil ikke den utløses før du selv handler. Et vesentlig poeng er at, hvis vi alle venter på å få bonus før vi selv handler, så skjer ingenting. Heller ikke blir beredskapslageret bygget opp.

Du kan påvirke inntekten din betydelig som butikkeier med ditt eget kundenettverk

I samarbeid med din mentor kan du på eget initiativ bygge opp din egen kundeportefølje i din personlige nettbutikk i varehuset. Også her benytter vi oss av nettverkinntekt. Det tilfører din eierkonto en betydelig merinntekt, som øker eksponentielt. Vi har begrenset antall kunder i din butikk til 6 i G1 og 36 i G2, til sammen 42 kunder, som vises i plansjen over. Vi jobber ikke i butikken selv. Servicestaben tar seg av all virksomhet, som innkjøp, lagerhold, ordremottak, distribusjon og administrasjon. Aktiviteten som butikkeier går ut på å oppfordre så mange som mulig til å etablere sin egen eierkonto i fellesskapet. De som etablerer seg på vår anbefaling, med vår mentorkode, blir våre faste kunder for alltid.

Med 40% utbyttebonus vil din egen handel inndekkes raskere. En vesentlig fordel med mindre eiernettverk og 40% av fortjenesten er, at jo færre kunder pr. butikk, dess flere selvstendige nettbutikker blir det med samme antall eiere i selskapet. Denne løsningen fordeler inntektene til flest mulig. Dette, og tilbakeføring av nettverkinntekt til de som har minst, gir oss en forretningsmodell med sosial profil. Inntektsbudsjettet med ekstrafordeler for mentor, donasjoner og tilbakeføring av midler, blir grundig forklart på neste side. Vi handler for 300 kr i eiernettverket, slik som i selskapets fellesnettverk.

Vi har på denne siden grundig forklart fordelen med lovlig bruk av nettverkinntekt, som et klokt og nødvendig grep for å bli økonomisk solide. Samtidig avviser vi enhver beskyldning om ulovlig spillvirksomhet med Forbrukertilsynets veiledning å vise til.

På neste side viser vi standard inntektsbudsjett med sirkeløkonomi og spleisefond.